PostNL-bezorgers geven bij zorgen signaal aan Rijnstad

PostNL-Bijzondere-momenten-fonds-126528-1_cropped

Als PostNL-bezorgers zich zorgen maken over iemand, kunnen zij dit voortaan doorgeven aan Rijnstad. Door de dagelijkse ronde die post- en pakketbezorgers maken kennen zij de buurt en de bewoners immers best goed. Stel zij komen bij iemand die al dagen de gordijnen niet opent en daar een ‘niet-pluis’ gevoel van krijgen, dan kunnen zij dit anoniem doorgeven aan Rijnstad. Dit geldt voor de PostNL-post en pakketbezorgers die in Arnhem werken. Een mooi voorbeeld van samen met andere partijen in de wijk werken aan sterke wijken waar iedereen wordt gezien en ertoe doet.

Krijgt Rijnstad een melding dan schakelen we in eerste instantie het opbouwwerk in. Zij kijken of het adres bij hen al bekend is en wie er langs kan lopen om even een kijkje te nemen.

Voorbeelden van meldingen

PostNL en branchevereniging Sociaal Werk Nederland zijn de samenwerking vorig jaar april gestart. In veel andere steden loopt dit project al en zijn er voorbeelden van meldingen. Zo was er in een andere stad een oudere meneer die zichzelf, zijn huis en tuin niet meer verzorgde: hij bleek onlangs zijn vrouw te zijn verloren en het contact met andere mensen te missen. Na een huisbezoek van een sociaal werker heeft hij zich inmiddels aangesloten bij de koffietafel bij hem in de wijk. Een andere melding betrof een volle brievenbus. De sociaal werker wist na enkele bezoeken het vertrouwen van de bewoner te winnen. De belangrijkste zorgen zaten op financieel gebied, die zijn samen opgelost.

PostNL Bijzondere Momenten Fonds

Dit initiatief is onderdeel van het PostNL Bijzondere Momenten Fonds. Dit fonds is bedoeld om de maatschappelijke rol van PostNL te versterken. PostNL-bezorgers komen iedere dag in iedere straat en die lokale betrokkenheid staat voor PostNL centraal. Zij zetten het
bezorgnetwerk en de dienstverlening in om, samen met maatschappelijke organisaties en goede doelen, impact te maken voor een meer verbonden samenleving.