Geldlessen (het gehele jaar)

Geldlessen

Explainervideo’s

Financiële verleidingen
Speciaal voor het thema Bedwing de bling heeft Wijzer in geldzaken explainervideo’s ontwikkeld: uitlegvideo’s waarbij aan leerlingen op pakkende en visuele wijze wordt verteld hoe ze financiële verleidingen kunnen herkennen en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Elke explainervideo behandelt een apart onderwerp. Je kunt zelf bepalen welke video’s je afspeelt en in welke volgorde. Elke video sluit af met een aantal bespreekvragen voor in de klas.

1. Games & verleidingen – door meester Jesper
Meester Jesper, docent & influencer, legt in deze video uit hoe (gratis) games geld verdienen, wat lootboxes en in-game aankopen zijn, en hoe je het beste om kunt gaan met deze financiële verleidingen.

2. Influencers & verleidingen – door Eva van Reijmersdal
Eva, wetenschapper, legt in deze video uit wat influencers zijn, dat influencers soms samenwerken met bedrijven en producten promoten in hun video’s, en hoe je deze vorm van reclame kunt herkennen.

3. Peer pressure & verleidingen – door juf Sanne
Juf Sanne, docent & influencer, legt in deze video uit wat peer pressure is, wat rages zijn, en geeft leerlingen tips hoe je peer pressure kunt weerstaan.

4. Reclame & verleidingen – door Jasey Harders
Jasey, influencer, legt in deze video uit wat is reclame is, welke reclamevormen je onder andere kunt tegenkomen, en hoe je reclame kunt herkennen.

Fix je risk
Verzekeraars vinden het belangrijk dat kinderen al jong leren omgaan met geld en risico’s. Jong geleerd is immers oud gedaan. Daarom geven verzekeraars tijdens de Week van het geld de gastles Fix je Risk aan groepen 7 en 8. De les heeft geen commercieel doel en is vooral bedoeld om kinderen kritisch te leren nadenken over risico’s en financiële gevolgen. Tijdens de gastles komen de volgende vragen voorbij:

  • Hoe voorkom je risico’s?
  • Wat zijn financiële gevolgen van risico’s?
  • Wat kun je doen om die financiële gevolgen te beperken?
  • Wanneer is een verzekering daarbij handig en wanneer niet?

Geldbaas doeboekje
Al kleurend en puzzelend leren kinderen met het Doeboekje meer over onder andere reclame en infuencers, in-game aankopen en het bestaan van geldcriminelen.
In het Doeboekje komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Reclame & influencers
  • In-game aankopen
  • Geldcriminelen (zoals phishing, geldezels en whaling)
  • Bankzaken
  • Verzekeren
  • Sparen
  • De waarde van geld

Al puzzelend verdienen leerlingen punten.

Geldbaas kijkdoos
Financiële verleidingen zijn er voor kinderen al overal. Zo prijzen influencers de mooiste producten aan, in games draait alles om het kopen van upgrades en geldcriminelen benaderen je met gewiekste oplichtingstrucs. Nadat je als leerkracht een financiële hierover hebt gegeven verwerken leerlingen op creatieve manier de stof door een geldbaas kijkdoos te knutselen. In de kijkdoos plaatsen de leerlingen alle financiële verleidingen die ze nu kunnen herkennen en ‘de baas’ zijn. Ze zijn nu een échte geldbaas!

Geldbaas kleurplaat
Leerkrachten kunnen de kleurplaten gebruiken om leerlingen op creatieve wijze de stof te laten verwerken van een financiële les. Zo staan op de achtergrond van iedere poster die je ontvangt, verschillende gelditems gevisualiseerd die óf in de les mogelijk ter sprake zijn gekomen óf die leerkracht juist als gespreksopener kan gebruiken voor in de klas. Items die onder andere zijn afgebeeld zijn: influencers, crypto, muntgeld, reclame, in-game aankopen en betaalmiddelen als een bankpas en telefoon.
Speciaal voor groep 3 & 4: kleuren-op-nummer met geldsommen. Bijvoorbeeld: Je ziet een 2 euromuntje en een 5 eurobiljet. Samen heeft dit een geldwaarde van 7 euro. De 7 wordt ingevuld in de roze cirkel erachter. Nu weet je dat alle kleurvlakken in de kleurplaat met het cijfer 7 roze gekleurd moeten worden.

Het Nationaal geldexamen
Speciaal voor kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool en de laagste klassen in het voortgezet onderwijs.
Het Nationaal Geldexamen bestaat uit vijf thema’s die allemaal met geld te maken hebben. Op een luchtige en aantrekkelijke manier leren de kinderen meer over de financiële wereld.

  • Weet wat er is. Kinderen leren o.a. over: belangrijke documenten, veilig betalen, spullen kopen, zelf geld verdienen en het bijhouden van inkomsten en uitgaven.
  • Weet wat je doet. Kinderen leren o.a. over: keuzes maken, geld uitgeven, het doel van reclame, prijzen vergelijken, waarom je wel/niet iets koopt.
  • Weet wat je kunt. Kinderen leren o.a. over: plannen maken over sparen, sparen voor iets wat duur is, lenen bij ouders of vrienden, lenen bij de bank, verzekeren.
  • Weet wat er gebeurt. Kinderen leren o.a. over: nadenken voordat je iets koopt, gratis spullen krijgen, merkproducten, rente voor sparen en/of lenen.
  • Weet genoeg. Kinderen leren o.a. over: de waarde van geld, wel of niet gelukkig worden van geld, schatten hoe duur iets is, bedragen samenstellen, de betaal- en spaarrekening.

Reclame Masters & Gratis geld bestaat niet
Lespakketten over media en commercie voor de groepen 4 t/m 6 van het basisonderwijs. Doel is kinderen die vaardigheden aan te leren die zij nodig hebben om de media en de commerciële omgeving beter te kunnen begrijpen en interpreteren, waardoor zij in staat zijn zich te ontwikkelen tot kritische en bewuste kinderconsumenten.

Themalessen leren omgaan met geld
Lessenserie groep 1 t/m 8
Er zijn voor iedere groep vier themalessen (m.u.v. groep 1-2, daarvoor zijn twee thema’s beschikbaar):

  • De wereld van het geld
    Over waarom we geld hebben, en op welke manieren je veilig kunt betalen.
  • Slim sparen en plannen
    Over kijken naar de toekomst. Wat is het verschil tussen sparen en lenen? En wat is verzekeren?
  • Een held met je geld
    Over het maken van keuzes. Je kunt je geld maar een keer uitgeven, dus denk goed na wat je ermee doet.
  • Geld, hoe kom je eraan?
    Hoe kunnen kinderen aan geld komen? Krijg je zakgeld? Maak je daarover afspraken met je ouders? Doe je wel eens klusjes, of verkoop je spullen op een rommelmarkt?