“Durf jij ongevraagd advies te geven?”
Mark Goldman is voorzitter van de Cliëntenraad van Rijnstad. “We noemen het Cliëntenraad, maar we komen ook op voor de belangen van onze vrijwilligers, dat zijn meer dan 600 mensen.”
Wat doet de Cliëntenraad?
Wij volgen met een scherp oog hoe Rijnstad de dienstverlening uitvoert en geven gevraagd en ongevraagd advies. Wij denken mee over het beleid van de organisatie. En we komen op voor de belangen van de cliënten en vrijwilligers van Rijnstad.
Dat betekent dat wij advies geven over bijvoorbeeld de begroting en jaarrekening. Daarnaast hebben wij onder meer meegedacht over vrijwilligersvergoedingen. Momenteel is de organisatie bezig met het vernieuwen van het vrijwilligersbeleid, ook daar denken wij daarin mee. Wij proberen altijd zo veel mogelijk informatie op te halen bij de vrijwilligers en cliënten zelf.
Wat doet de Cliëntenraad niet?
Dat lijkt een rare vraag, maar we komen op voor de algemene belangen van alle cliënten en vrijwilligers. Heeft iemand een individuele klacht, dan hoort dat bij de klachtencommissie en niet bij ons.
Waarom ben jij lid van de Cliëntenraad?
Ik was vrijwilliger bij Willemeen en zag daar maar een klein stukje van het welzijnswerk. Toen zag ik de vacature voor Cliëntenraadslid en dacht ik ‘ja dat is iets voor mij’. En dat klopt. Ik heb veel geleerd en ik weet intussen heel veel van het werkveld en ik heb veel mensen leren kennen. Als lid moet ik beleidsstukken kunnen lezen en daar een mening over vormen. Het allerbelangrijkste is dat ik vanuit de Cliëntenraad een rol kan spelen om de kwaliteit van de dienstverlening van Rijnstad te behouden of verbeteren.
Is de Cliëntenraad een fulltime baan voor jou?
Sterker nog, het is geen betaalde baan. Ik krijg wel een maandelijkse vrijwilligersvergoeding, maar het is vrijwilligerswerk. We vergaderen ongeveer 10 keer per jaar intern, heb 3 keer per jaar een overleg met de bestuurder, 1x per met de Raad van Toezicht en 1x per jaar met de
Ondernemingsraad. Als voorzitter heb ik iets meer extra taken, maar een Cliëntenraadslid is ongeveer 2 tot 3 uur per week kwijt. Mijn betaalde baan is op de Wageningen Universiteit waar ik bezig ben met promotieonderzoek.
Waar moet een nieuw Cliëntenraadslid aan voldoen?
Het is belangrijk dat iemand interesse, liefst directe betrokkenheid, heeft met het welzijnswerk en/of vrijwilligerswerk. Daarnaast is het belangrijk om goed te kunnen samenwerken en dat je je kunt verplaatsen in een ander. Een cliëntenraadslid is kritisch en stelt de juiste vragen. Daarbij kijken we naar ieders achtergrond en ervaring, zodat we aandachtsgebieden kunnen verdelen.
Wil jij samen met Mark de cliënten en vrijwilligers van Rijnstad bijstaan? Klik dan hier om meer te weten over onze leuke vacature.